مذاکره ھنر رسیدن به تفاھم متقابل از طریق چانه زدن و بحث و استدلال بر سر نکات اصلی است.مذاکره فرایندی است که افراد از موضع ھای واگرا ، به موضع ھایی که توافق حاصل شود حرکت می کنند.

انواع مذاکره :
مذاکرات بوفالویی :
  • مذاکره کنندگان به مدیر خود پای بند و وفادارند وھمه پیروند و تابع.
  • مذاکره کنندگان درست ھمان کاری را می کنند که به آنھا دستور داده شده است.
  • مذاکره کنندگان ھرگز سوال نمی کنند و تنھا پیروی می کنند.
  • مذاکره کنندگان منتظر دستورمی شوند و تا دستور نرسد ھیچ کاری نمی کنند و ھیچ جا نمی روند.
ھیچکس جای دیگری را پر نمی کند ،جلو نمی افتد و مسئولیت نمی پذیرد.
مدیرکار مرجع آموزش های مجازی مهارت می باشد.کتاب های رایگان و فیلم ها و دوره های صوتی رایگان را از وبسایت مدیر کار دانلود کنید. www.modirekar.com
مذاکرات غازی :
  • ھر غاز به ھنگام پرواز دسته جمعی احساس مسئولیت می کند.
  • ھر غاز تنھا پیروی محض نمی کند و به تصمیمی که باید بگیرد فکر می کند.
  • ھر غاز مسیر پرواز گروه را می داند.
  • رھبری و جلودار بودن نوبتی است.
  • ھر غاز زمان جلوتر بودن ،در نوک پرواز قرار گرفتن و ھدایت گروه را خود انتخاب می کند.
  • ھمه غازھا تمایل به پذیرش مسئولیت و رھبری دارند.
  • غازھا در طول پرواز مراقب یکدیگر ھستند.
مذاکره ملایم :
  • اجتناب از برخورد ھای شخصی توسط مذاکره کننده
  • دادن امتیاز به راحتی توسط مذاکره کننده
مذاکره سخت :
  • پافشاری بر مواضع خود توسط مذاکره کننده
  • عدم توافق دیر پا در این مذاکره
مذاکره اصولی :
  • تمرکز بر منافع نه بر مواضع
فیلم های آموزشی اصول و فنون مذاکره در وبسایت مدیر کار قابل مشاهده و دانلود است
عوامل موثر در مذاکره موفق :
  • وضعیت ظاھری
  • نوع گفتار
  • محتوی کلام
تاکتیک ھای مذاکره :
تاکتیک اول : فریب کاری آگاھانه
اطلاعات نادرست و ساختگی مذاکره شونده
اختیارات مشکوک و مبھم مذاکره شونده
تاکتیک دوم : چانه زنی
درخواستھای افراطی مذاکره شونده
تاخیر حساب شده
تاکتیک سوم : آدم خوب / آدم بد در مذاکرات گروھی
در این تاکتیک مذاکره شوندگان با یکدیگر مجادله لفظی را به نمایش می گذارند به طوریکه یکی مدافع حقوق شما و دیگری مدافع حقوق طرف خود باشد.
ھدف : ھدف این نیرنگ ھدایت شما به سمت اھداف طرف مقابل بدون مقاومت است .
راه حل : ضمن تشکر از ھمراھی آدم خوب بر مواضع پیشین خود پافشاری کنید یا آمادگی خود را ھر چند ظاھری برای پذیرش مواضع آدم بد اعلام نمایید.
مھارتھای مذاکره :
به رفتارھایی اطلاق می شود که شخص می تواند از آن طریق با دیگران به نحوی مذاکره کند که به بروز پاسخ ھای مثبت و پرھیز از پاسخ ھای منفی منتھی شود .
دوره آموزشی خودآموز بورس را به صورت صوتی از وبسایت مدیر کار بشنوید
تکنیک ھای نفوذ در مخاطب ( مذاکره شونده ) :
١ -اجازه دھید که طرف مقابل بیشتر صحبت کند و احساس کند که از شما سر است.
٢ -خود را با علائم غیر کلامی طرف مقابل ھماھنگ کنید.
٣ -بر اساس علایق دیگران صحبت کنید.
٤ -مخاطب و مشتری خود را محکوم نکنید(کار فرد را زیر سوال ببرید نه شخصیت فرد را).
٥ -در مخاطب انگیزه ایجاد کنید.
٦ -به یاد داشته باشید که نام ھر فردی زیباترین و مھمترین کلمه است.
٧ -به جای دستور صریح سوال کنید.
٨ -خنده رو باشید حتی در ھنگام مشکلات و سختی ھا ؟
شنود موثر در مذاکره و اصول آن :
  • درمذاکرات رودررو یا حضوری با حفظ تماس چشمی و تکان دادن سربه مشتری نشان دھید حرفھای اورا کاملا می شنوید.
  • در مذاکرات تلفنی با گفتن کلماتی ھمچون ”بله،صحیح می فرمائید،چشم و . به مشتری القاء کنید که حرفھای او را می شنوید.
  • از حرکات اضافی مانند نگاه کردن به اطراف،ساعت،ورق زدن و نوشتن خودداری کنید.
  • حرف مشتری را قطع نکنید و اجازه دھید تمام مطالب خود را بازگو کند سپس مطالب خود را بیان کنید. - پرسش ھائی مطرح کنید که مشتری احساس کند به مطالب او گوش داده اید.
  • یادداشت بردارید اما اول از مشتری اجازه بگیرید از این کار خوشش می آید.
  • به صدا و نحوه صحبت کردن خودتان توجه کنید.

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها